Domov pro seniory
Domov pro seniory
Domov pro seniory zřizuje Město Blatná jako svoji příspěvkovou organizaci, jejímž úkolem je provozování pobytové a terénní sociální služby.
Domov pro seniory poskytuje služby sociální péče dle § 38 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách (dále jen ZSS) ve znění pozdějších předpisů a základní činnosti dle ustanovení § 35 v závislosti na druhu poskytované sociální služby, § 40 ZSS pečovatelskou službu a dle ustanovení § 49 ZSS domov pro seniory, naplňuje standardy kvality sociálních služeb a průběžně zvyšuje kvalitu poskytované služby. Poskytování sociálních služeb je v souladu s platnou legislativou, s provozními možnostmi zařízení a v souladu s registrací.
Sociální služba domov pro seniory je poskytována 24 hodin denně, 365 dní v roce, odborným a kvalifikovaným personálem. Kapacita služby je 89 lůžek.
Poslání domova pro seniory
Poskytujeme kvalitní pobytové sociální, ošetřovatelské a zdravotní služby seniorům, kteří potřebují velkou míru podpory a pomoci při zvládání běžných denních činností. Umožňujeme klientům důstojně a harmonicky prožít stáří ve vlídném, bezpečném a motivujícím prostředí. Náš klient je ve středu veškerého dění, podporujeme jeho schopnosti, individuální potřeby, přání a rozvíjíme mezigenerační vztahy.
Služby domova
- základní sociální poradenství
- ubytování
- stravování
- zdravotně ošetřovatelské a základní rehabilitační služby
- pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu
- pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- sociálně terapeutické činnosti
- aktivizační činnosti
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
- fakultativní (nenárokové) služby
Okruh osob, pro které jsou služby domova určeny
- Seniorům starším 60 let, převážně z Blatné a obcí ORP, potažmo Jihočeského kraje
- Seniorům, kteří nemají dostatek fyzických nebo psychických sil, aby mohli zůstat v domácím prostředí sami, za pomoci blízkých nebo za pomoci dostupných terénních sociálních služeb
- Seniorům, kteří potřebují vzhledem ke svému zdravotnímu stavu celodenní ošetřovatelskou péči
- Seniorům částečně nebo zcela imobilním
Služby domova nejsou určeny
- soběstačným seniorům
- seniorům dle § 36 vyhlášky MPSV 505/2006 Sb., může být zájemce o poskytování pobytové služby odmítnut z těchto důvodů
- zdravotní stav seniora vyžaduje léčení nebo trvalé odborné ošetřování v lůžkovém zdravotnickém zařízení
- senior trpí akutní infekční chorobou
- chování seniora by z důvodu duševního onemocnění narušovalo závažným způsobem kolektivní soužití v domově
- využití „ochranné lhůty“ pro poskytovatele 6 měsíců, v níž může poskytovatel odmítnout uzavřít smlouvu s bývalým uživatelem, kterému byla vypovězena smlouva z důvodu porušování povinností plynoucích ze smlouvy, případně ve smlouvě uvedených vnitřních pravidlech domova
Jak požádat o službu
V případě, že budete mít o službu zájem, neváhejte kontaktovat sociální pracovnice:
(žádost si můžete stáhnout v odkazu níže)
Mgr. Lenka Fousová
sociální pracovnice
telefon: 380 706 213; 608 609 018
e-mail: socialni@domovblatna.cz
Mgr. Ivana Jahodová
sociální pracovnice
telefon: 380 706 213; 774 479 525
e-mail: socialni@domovblatna.cz
Proces od jednání se zájemcem o službu k uzavření smlouvy
- vzájemné předávání informací o službě a žadateli
- podání žádosti o poskytnutí pobytové služby
- zařazení žádosti do evidence žadatelů
nebo v případě volného místa následuje
- sociální šetření a další jednání směřující k uzavření smlouvy
- uzavření smlouvy o poskytování pobytové služby
- zahájení poskytování pobytové služby
Žádost ke stažení najdete v odkazu: DOKUMENTY KE STAŽENÍ
Spolupráce
Dobrovolnictví
Dobrovolnická činnost
Dobrovolnictví není oběť, ale přirozený projev občanské zralosti. Přináší konkrétní pomoc tomu, kdo ji potřebuje, ale zároveň poskytuje dobrovolníkovi pocit smysluplnosti, je zdrojem nových zkušeností, dovedností a obohacením v mezilidských vztazích.
Za dobrovolníka můžeme označit člověka, který nad rámec svých každodenních povinností, ve svém volném čase využívá svých dovedností, znalostí a zkušeností k prospěchu ostatních, kteří potřebují naši pomoc.
Dobrovolník pracuje bez nároku na odměnu, to ale neznamená, že není odměněn. Naši dobrovolníci nám sdělují své kladné pocity při práci se seniory, pocity naplnění a smysluplnosti. Umožňujeme jim bezplatně se účastnit odborných seminářů, vyzkouší si práci v sociálních službách, poznají sami sebe, získají empatii, zkušenosti, znalosti a informace z oblasti sociálních služeb, vydáme jim Osvědčení o dobrovolnické činnosti s počtem odpracovaných hodin.
Důvodu, proč jsme se u nás v domově rozhodli využívat dobrovolníky je hned několik. Domníváme se, že dobrovolnictví vede ke zvyšování kvality poskytování služby, k naplnění některých standardů kvality péče, posiluje prestiž domova a přináší nám kontinuální zpětnou vazbu, nové nápady a podněty pro další zkvalitňování služby.
Dobrovolníky zaškolíme v oblasti bezpečnosti práce, proškolíme je v používání kompenzačních pomůcek (jízda s invalidním vozíkem, apod.), seznámíme je s individuálním plánováním. Každý dobrovolník s námi uzavírá Dohodu o výkonu dobrovolnické činnosti, kde jsou definovány podmínky dobrovolnické činosti v našem domově, jejichž součástí je zachovávání mlčenlivosti, prohlášení dobrovolníka o respektování zdravotního a psychického stavu uživatele a souhlas s poskytováním a shromažďováním osobích údajů. Domlouváme podrobnosti při práci s konkrétním uživatelem, který bude s dobrovolníkem trávit čas.
Od dobrovolníků získáváme cenné informace o uživatelích, názory a postřehy a vzájemně se tak obohacujeme o pocity sounáležitosti a sdílení.
Aktivně v našem domově pracuje pět stálých dobrovolníků.
Dobrovolníci v domově vykonávají:
- vyplnění volného času uživatelů formou naslouchání, povídání si, hraní společenských her
- individuální činnost s jednotlivými uživateli – průvodci, společníci uživatele
- pomoc při realizaci volnočasových aktivit pro uživatele domova
- pomoc při organizačním zajištění zájmové činnosti (zejména jednorázových kultruních akcí)
- doprovod při výletech a procházkách
Příjem nových dobrovolníků
Dobrovolníkem můžeme být osoba starší 15ti let (od 15 do 18 let je nutný souhlas zákonného zástupce). Jednáním s dobrovolníky jsou pověřeny sociální pracovnice domova, které dobrovolníka zaškolí, metodicky vedou a koordinují jejich činnost, zodpovídají za náplň jejich práce tak, aby byla vždy v souladu s individuálním plánem klienta.
Sociální pracovnice je průvodcem dobrovolníka po celou dobu výkonu dobrovolnické činnosti.
Dobrovolník může domov kontaktovat telefonicky (telefon 380 706 213 – sociální pracovnice), prostřednictvím emailové pošty nebo osobně.
Poskytování služeb
Tyto základní úkony jsou vymezené zákonem č. 108/2006 Sb. o sociálních službách a výše jejich úhrady je v souladu s prováděcí vyhláškou 505/2006 Sb., v platném znění:
- základní sociální poradenství
- ubytování
- stravování
- zdravotní a ošetřovatelské úkony
- běžné rehabilitační úkony
- pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu
- pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- sociálně terapeutické činnosti
- aktivizační činnosti
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
- fakultativní (nenárokové) služby
Služby hrazené z vlastních příjmů uživatele (např. z důchodu)
- ubytování
- stravování
- fakultativní (nenárokové) služby
Služby hrazené z příspěvku na péči
- pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu
- pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- sociálně terapeutické činnosti
- aktivizační činnosti
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
Fakultativní služby
Fakultativní (nenárokové) služby jsou stanoveny poskytovatelem, a to nad rámec základních služeb. Výše jejich úhrady může být stanovena až do výše skutečných nákladů:
- doprava klienta služebním vozidlem poskytovatele k lékaři, pokud uživatel není příjemcem příspěvku na péči
- kopírování, tisk – černobíle, barevně
Sazebníky ke stažení zde
Stravování
Tyto základní úkony jsou vymezené zákonem č. 108/2006 Sb. o sociálních službách a výše jejich úhrady je v souladu s prováděcí vyhláškou 505/2006 Sb., v platném znění:
- základní sociální poradenství
- ubytování
- stravování
- zdravotní a ošetřovatelské úkony
- běžné rehabilitační úkony
- pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu
- pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- sociálně terapeutické činnosti
- aktivizační činnosti
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
- fakultativní (nenárokové) služby
Služby hrazené z vlastních příjmů uživatele (např. z důchodu)
- ubytování
- stravování
- fakultativní (nenárokové) služby
Služby hrazené z příspěvku na péči
- pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu
- pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- sociálně terapeutické činnosti
- aktivizační činnosti
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
Fakultativní služby
Fakultativní (nenárokové) služby jsou stanoveny poskytovatelem, a to nad rámec základních služeb. Výše jejich úhrady může být stanovena až do výše skutečných nákladů:
- doprava klienta služebním vozidlem poskytovatele k lékaři, pokud uživatel není příjemcem příspěvku na péči
- kopírování, tisk – černobíle, barevně
Sazebníky ke stažení zde
Ubytování
Celková kapacita ubytování domově pro seniory je 89 lůžek. Klientůmm jsou k dispozici jednolůžkové, dvoulůžkové pokoje a 4 manželské apartmány. Součástí jednolůžkových pokojů a manželských apartmánů koupelna a toaleta v bezbariérovém provedení. Ve dvoulůžkových pokojích je oddělené sociální zařízení.
Každý pokoj je vybaven následujícím zařízením:
Elektricky polohovatelným lůžkem, matrací, lůžkovinami, nočním stolkem, šatní skříní, prádelníkem, stolem, židlí nebo polokřeslem, podnožkou ke křeslu, nebo pojízdným křeslem (na pokojích ve II. podlaží), stropním světlem a lampičkou zabudovanou v poličce na knihy, signalizačním zařízením pro komunikaci s personálem, chladničkou, přípojkou na společnou anténu na příjem televizního signálu a TV příjímačem. V předsíňce je umístěna předsíňová stěna s botníkem a odpadkovým košem.
Po dohodě s poskytovatelem si klient může pokoj na vlastní náklady dovybavit drobným nábytkem (poličkou, stolkem), obrázky, rozhlasovým přijímačem, záclonou apod.
Mimo pokoj a prostory uvedené v předchozím odstavci může klient způsobem obvyklým užívat společně s ostatními klienty v domově také:
a) jídelny, chodby, ochozy
b) knihovnu
c) místnosti pro zájmovou činnost
d) společné prostory v recepci domova
e) venkovní atrium – zahradu
Úhrada za ubytování zahrnuje spotřebu energií (teplo, spotřebu teplé a studené vody) úklid, odvoz komunálního a nebezpečného odpadu, praní, drobné opravy prádla a žehlení.
Sazebník ke stažení zde
Ošetřovatelská péče
Klientům je poskytována komplexní ošetřovatelská péče se zaměřením na udržení, podporu a zachování nebo navrácení zdraví a soběstačnosti, uspokojování biologických, psychosociálních potřeb. Ošetřovatelská péče je poskytována formou zvláštní ambulantní péče podle zvláštního právního předpisu a ošetřovatelských standardů.
Ošetřovatelská péče je poskytována prostřednictvím zaměstnanců Domova pro seniory, kteří mají odbornou způsobilost k výkonu zdravotnického povolání. Jsou to všeobecné registrované sestry a praktická sestra, která pracuje pod dohledem všeobecné registrované sestry. Úsek Zdravotně ošetřovatelské péče řídí vedoucí – vrchní sestra s magisterským vzděláním.
Domov není zdravotnickým zařízením, nemůžeme tedy garantovat nemocniční způsob zdravotní péče. Rozsah péče je omezen podmínkami zákona a technickými podmínkami zařízení. Pojišťovnou nehrazenou ošetřovatelskou péči poskytujeme v maximální možné míře limitované počtem zdravotnických pracovníků. Úkony ošetřovatelské péče, které jsou podmíněny indikací lékaře, je možné provádět pouze v mezích, které praktický lékař určí.
Ošetřovatelská péče je prováděna nepřetržitě, 24 hodin denně. V denním provozu jí zajišťují tři všeobecné sestry. Noční služba je zajištěna 1 všeobecnou sestrou s registrací.
Odborné rehabilitační úkony poskytuje jeden diplomovaný fyzioterapeut na rehabilitačním pracovišti nebo na pokoji klienta, a to pouze na základě ordinace odborného lékaře.
Všeobecná sestra ve spolupráci s lékařem zajišťuje klientům termíny vyšetření u lékařů specialistů, zajišťuje písemnou zdravotní dokumentaci, podklady k vyúčtování zdravotním pojišťovnám, laboratorní vyšetření, přístrojové vyšetření, asistenci při lékařských výkonech anebo některé výkony sama provádí. Podílí se na edukaci klientů (např. diabetiků), na poradenství ve správné výživě, ke snížení hmotnosti, při poruchách lipidového metabolismu, při inkontinenci, při ošetřování stomií a chronických ran.
Mezi poskytovatelem péče a zdravotními pojišťovnami je uzavřena „Zvláštní smlouva “ týkající se poskytování a úhrady ošetřovatelské péče pojištěncům žijícím v Domově pro seniory.
Výkon ošetřovatelské péče se řídí zákonem 48/1997 Sb, o veřejném zdravotním pojištění, dál zákonem č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a souvisejícími předpisy.
Lekařská péče
Praktický lékař léčí akutní a chronická onemocnění, poskytuje preventivní péči a informuje klienty v oblasti zdraví – to vše obecně bez ohledu na věk a pohlaví. Odborné zaměření spočívá v péči o klientys více zdravotními potížemi a s komplikacemi.
Ošetřujícím lékařem v domově je MUDr. Markéta Kollrosová a ordinuje zde každou středu odpoledne.
Odbornou lékařskou péči zajišťují specialisté:
Ortoped: MUDr. Petr – 1 x za 14 dní
Psychiatr: MUDr. Vinšová – 1 x měsíčně
Neurolog: MUDr. Školníková – 1 x za 3 měsíce
Diabetolog: MUDr. Fialkovičová – 1 x za 3 měsíce
Nutricionista: MUDr. – 1 x měsíčně a konzultačně
Další odbornou lékařskou péči zajistí lékaři Nemocnice Písek a Strakonice dle ordinace praktického lékaře.
Převoz sanitním vozem na odborná lékařská pracoviště nebo do nemocnice zajišťuje praktický lékař na základě vystaveného poukazu k ošetření.